Handige checklist voor bij het verhuizen

Verhuizen is niet moeilijk, maar het is wel flink wat werk. Daardoor bestaat altijd de kans dat je iets vergeet. Dat is natuurlijk ook wel te voorkomen. Bijvoorbeeld door gewoon vooraf een checklist op te stellen die je bij de hand houdt tijdens het veranderen van woning of kantoorpand. Als je alle stappen langsloopt, dan zal de kans dat er iets misgaat wel heel erg klein worden. Voor het opstellen van een dergelijke checklist is het handig om een aantal vaste regels te volgen waardoor je zeker weet dat je een goed begin hebt.

De checklist

Als je echt haast hebt raad ik het aan om een al bestaande checklist te downloaden via het internet, meestal zijn deze zo gemaakt dat ze voor iedereen van toepassing zijn. Ik ben laatst zelf verhuisd, en tijdens de zoektocht naar een handige checklist op het internet vond ik dit toch wel de beste verhuizen checklist. Tijdens de verhuizing was de overzichtelijkheid van deze checklist toch echt wel heel erg welkom, het is natuurlijk altijd een rommelige periode, maar mede door deze checklist bleef het overzicht redelijk bewaard. Heb jij echter niet genoeg aan de wat algemenere checklists? Lees dan deze nuttige tips om jouw persoonlijke list te maken!

Je spullen

Begin de checklist altijd bij je spullen. Denk aan alle dingen die je moet inpakken en hoe je ze moet inpakken. Je kunt bijvoorbeeld ook uitzoeken wat de prijzen zijn van de verschillende verhuisbedrijven en wat zij allemaal voor diensten ze aanbieden. Dit kan bijvoorbeeld ook belangrijk zijn als je je spullen nog even moet opslaan. Als je bijvoorbeeld eerst nog wat schilderwerk moet doen is het immers niet heel erg handig als de hele kamer al vol komt te staan. Al dit soort zaken moeten bovenaan de checklist staan. Zo heb je in ieder geval een goed begin gemaakt.

Alles afsluiten

De volgende stap op je lijst is het afhandelen van alle zaken die met de oude woning te maken hebben. Denk bijvoorbeeld aan het opzeggen van de huur of het aangeven aan alles waarop je geabonneerd bent dat het naar een nieuw adres moet. Denk ook aan allerlei andere mensen en partijen die moeten weten dat je naar een nieuwe plek gaat. Denk bijvoorbeeld familie, maar ook kennissen, collega’s, sportverenigingen, de tandarts en alle andere mensen en zaken waar je in het dagelijks leven mee te maken hebt. Deze lijst opstellen kan best enige tijd kosten. Je zal snel merken dat je veel meer doet dan je doorhebt.

De nieuwe woning

Tot slot moet de checklist ook worden aangevuld met werkzaamheden die betrekking hebben tot de nieuwe woning. Dit kan bijvoorbeeld het opmeten van alle ruimtes zijn. Ook moet er misschien het een en ander verbouwd worden. Het is dan wel handig voor jezelf dat je dit goed in kaart hebt. Zo voorkom je dat mensen en zaken elkaar in de weg lopen als je eenmaal aan de slag gaat. Ook is het bijvoorbeeld belangrijk om zaken als voorschriften van de gemeente even door te nemen als je verhuist naar een andere stad of plaats in het land. Hier kunnen belangrijke zaken tussen zitten.

Afvinken

Nu je de checklist compleet hebt is er nog één andere zaak van belang. Alles wat je gedaan hebt moet je direct afvinken. Het heeft immers geen nut om een checklist bij te houden zonder er iets mee te doen. Zodra een klus is volbracht streep je hem door of zet je er een v’tje achter. Daarmee houd je het overzicht dat je in het begin voor jezelf hebt gecreëerd. Ook kan je zo snel zien wat er allemaal nog moet gebeuren en waar je eventueel nog extra aandacht aan moet besteden.

Heb jij zelf nog handige tips voor bij het verhuizen? Of heeft deze checklist jou geholpen? Laat het me dan weten! Ik ben benieuwd.